2008/02/12

Dinsdag 12 februari 2008

Iedere dag begin met een senior management vergadering. Vandaag was er de verwarrende mededeling dat de onafhankelijkheid aanstaande zondag misschien toch niet doorgaat. De EU wacht nog steeds op een uitnodiging van Ban Ki Moon voor haar missie in Kosovo. De lidstaten die minder enthousiast zijn over de onafhankelijkheid van Kosovo wensen deze dekking van de VN. De mededeling wordt enigszins meewarig aangehoord. Alles is inmiddels mogelijk en dit kan er ook nog wel bij. Gedurende de dag werk ik aan een rapport over de gemeentelijke herindeling die na de onafhankelijkheid zal worden opgestart. De Servische minderheid krijgt vijf eigen gemeenten. Met een totale boycot van Belgrado in het verschiet wordt dit een netelige kwestie. De OVSE teams in het veld monitoren de situatie ter plekke. Het rapport wil meer inzicht geven in de problemen die Kosovo te wachten staan. Ik lunch met de hoofden van de minderheden en de rule of law divisie. We nemen nog maar weer eens de scenario’s voor na de onafhankelijkheid door. ’s Middags krijg ik van een medewerker het bericht dat de nieuwe gemeentewet en herindelingwet door de transitie werkgroep van de regering zijn goedgekeurd. Later belt de Wereldbank om te melden dat de conferentie over fiscale decentralisatie in Ohrid, Macedonie aanstaande vrijdag en zaterdag niet doorgaat. Ook andere instituten bereiden zich klaarblijkelijk voor op de onafhankelijkheidsverklaring aanstaande zondag. ’s Avonds ga ik naar yoga. Gedurende anderhalf uur ben ik weg uit de hectiek, weg uit mijn hoofd. Voor het naar bed gaan Skype ik nog even met mijn broer. Buiten razen de generatoren. De elektriciteit is weer uitgevallen.

No comments: